Blog

vývar z morkových kostí

Asi neexistuje větší všelék. Pomalu tažený vývar z hovězích kostí obsahuje tolik živin, jako snad žádný jiný pokrm. Z morkových kostí se do vývaru dostane spousta minerálů (jako vápník, železo, křemík,…), vitamínů (A, D, K), dále kolagen a zdravé tuky. Hovězí vývar má v sobě už tak hodně energie a vývar z morkových kostí je skoro magický lektvar. :-) Japonci ho dokonce pijí několikrát za den po šálcích jako čaj.

Při výběru morkových kostí dbejte na kvalitu, kupujte jen ty kosti z ekologického zemědělství. Nechceme si do polévky zbytečně přidávat antibiotika a hormony, které v masu a kostech zvířat z velkochovů jsou. Kosti se dají koupit v obchodě s BIO masem levně, já si do polévky někdy přidám i kus hovězího BIO masa, klidně tužšího – dlouhým vařením totiž krásně změkne.

Vývar je skvělý pro děti, dospělé i důchodce, především díky kombinaci vápníku s kolagenem je výborný na klouby. Sportovci ho můžou pít před náročnými závody/turnaji pro získání energie, nebo po nich pro dobrou regeneraci.

Opět tedy budeme potřebovat pomalý hrnec, který se opravdu vyplatí mít. Pomalu připravované pokrmy si udrží nejvíce živin, a to chceme. Navíc hrnec můžete nechat zapnutý a v klidu odejít. Vývar se ale také dá připravit v normálním hrnci, necháme ho pod pokličkou táhnout 8 hodin při 90C.

Inredience:

  • morkové kosti 3-4
  • hovězí BIO maso (volitelné), nebo oháňka (volitelné)
  • zelenina: 1/4 celeru, 1 pastinák, 1-2 mrkve, 1 větší cibule, 3 stroužky česneku, plátek zázvoru
  • bylinky: 2 bobkové listy, bylinky do polévky (lepší sušené), nové koření – podle chuti
  • pepř, nerafinovaná sůl
  • 2-3 lžíce jablečného octa

Postup:

  • očistíme kosti (případně maso), zeleninu nakrájenou na kusy a vložíme do pomalého hrnce
  • přidáme bylinky, pepř a sůl a zalijeme vodou
  • přidáme 2-3 lžíce jablečného octa, pokud nemáme tak citrónu
  • Na pomalém hrnci zapneme 1.stupeň a necháme táhnout 24 hodin (dá se vařit i jen 12 hodin, ale nebude tak silný). Pokud nemáme pomalý hrnec, v normálním hrnci necháme vařit pod pokličkou 8 hodin při 90C.
  • Po 24 hodinách můžeme dochutit solí a pepřem
  • hned si můžeme naservírovat porci s masem
  • zbytek vývaru slijeme přes sýtko do zavařovacích sklenic, zeleninu vyhodíme (veškeré vitamíny se vyvařily do vývaru)
  • po vychladnutí skladujeme uzavřené v lednici týdny i měsíce, po otevření sklenice spotřebujte do 5ti dnů. Vývar lze i zmrazit

Na povrchu sklenice se po schlazení usadí želatina a tuk, který nevyhazujeme, ale přidáme do hrnce před prohřátím polévky.

Při vaření zbytečně neotevíráme pokličku (hlavně ze začátku), trvá pak dlouho, než se vývar zase zahřeje.

Přidáním jablečného octa docílíme toho, že ještě více vytáhne z kostí veškeré prospěšné látky. V některých receptech se uvádí, že jablečný ocet můžeme přidávat po 2 lžících každých 6 hodin.

Vývar můžeme servírovat se zeleninou, houbami, masem, rýžovými nudlemi atd.

Vývar přidáváme do vaření dalších polévek, rizota, atd…

Dobrou chuť! :-)

Previous Post Next Post

You Might Also Like