Blog

JAK ČASTO JÍST?

Jedna z hlavních změn, co jsem v jídelníčku udělala bylo to, že jsem přestala jíst tak často. Kolikrát denně jím jsem si uvědomila až když jsem začala nosit neviditelná rovnátka.  Po každém jídle jsem si totiž musela vyčistit zuby. Když jsem začala jíst méně často (protože čistit si zuby 10x denně nebaví asi nikoho :-D ) ,tak jsem zjistila, že jsem zhubla 3 kila. 

Vždycky jsem se držela rad, že se má jíst každé 2 hodiny po menších dávkách, abych si udržovala stálou hladinu cukru v krvi. To je klasická rada spousty výživových poradců.

Máme si udržovat stálou hladinu cukru v krvi tím, že budeme jíst každé 2 hodiny? Určitě ne. Když jsem se tímto pravidlem řídila, tak jsem se v podstatě nikdy nenajedla do sytosti. Měla jsem neustálý hlad a když jsem obědvala, tak jsem přemýšlela nad tím, to si za 2 hodiny dám ke svačině. Ne protože jsem byla rozežraná, ale protože jsem si chtěla hlídat ´“stálou hladinu cukru v krvi“ a dávat pozor na to, aby se mi ´“nezastavil metabolismus“.

Posednuti hubnutím soustředíme veškerou naši pozornost na to, CO jíme a už se nikdo nevěnuje tomu KDY jíme.

Důležité je pochopit, co se děje v těle, když pozřeme jídlo. Celé naše tělo funguje na bázi hormonů a my bychom se měli snažit udržet si v těle určitou rovnováhu. Podle Tradiční Čínské Medicíny – Jin a Jang. Po každém jídle se nám do krve vyplaví hormon inzulin, který má za úkol přemístit cukr z krve do buněk, aby byl využit na energii. Kolik inzulinu se nám do krve vyplaví záleží na tom, jak vysoký “Glykemický Index“ daná potravina má. Glykemický Index nám určuje, za jak dlouho po pozření jídla se nám cukr dostane z krve. Porozumět Glykemickému Indexu je podle mě celkem důležité a můžeme si ho popsat příště, ale důležité je vědět, že tento hormonální proces je pro tělo zátěž. Když se opakuje každé 2 hodiny, nebo dokonce častěji, tělo nemá ani čas věnovat se jiným úkonům (jako například samouzdravování). Neustále zvýšený inzulin v těle nám zvyšuje prozánětlivé prostředí v těle, tudíž podporuje vznik nemocí a obezity.

Dr. Jason Fung ve své knize „Obesity Code“ tvrdí, že nám po dlouhá léta byl vymýván mozek tvrzeními, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne (já jsemsi to také myslela) a že se ihned po probuzení máme nasnídat a hlavně „doplnit cukry“. Jinak by nám nemohl správně fungovat mozek a nebyli bychom připraveni nastartovat náš den. On ale tvrdí, že to zkrátka není nutné (a já mu věřím, protože Dr. Jason Fung má za ušima :-D a řídí se podle něj i přední výživový poradci u nás). Popisuje, co se nám v těle děje každý den ještě před probuzením. Cirkadiánní rytmus (biologický rytmus) naše tělo nakopne pomocí mixu růstového hormonu, kortizolu, epinefrinu a adrenalinu. Tento koktejl podpoří produkci nové glukózy (cukru) – takového kopance na probuzení. Proto spousta lidí po probuzení nemá hlad. Všechny tyto hormony nám už glukózu do krve vyplavily a jsme ready to go. Hlad po ránu znamená, že jsme si po několika letech vypěstovali návyk snídat v určitý čas.

Další radu, kterou jsem dostala od jedné nutriční poradkyně byla jíst druhou večeři. Před spaním jsem tak do sebe cpala ještě tvaroh, kneckebroty nebo puflované chlebíčky, které nemají ale vůbec žádnou chuť. Jedla jsem 6x denně! Dnes jím většinou 3x denně, záleží na tom, jaký režim dne zrovna mám. Když mám náročné tréninky, tak jím samozřejmě jinak a také snídám, když mám den volna, kolikrát mi stačí se najíst 2 x denně, nebo si dát odlehčovací den, případně půst. Pro běžné lidi nesportovce nebo rekreační sportovce stačí jíst 2 x až 3 x denně. Každý je jiný a každý by si měl individuláně najít to, co mu vyhovuje, někdo třeba rád snídá, tak v tom případě jeho poslední jídlo předešlého dne může být například v 17 hodin a také to není špatně. Záleží na tom, jaký má kdo časový program a denní zátěž.

Jíst 3x denně, žádný svačinky.

Tento graf ukazuje zvýšený inzulin v krvi při třech jídlech za den. Prostor pod křivkou je dostatečný a delší než prostor nad křivkou = SPRÁVNĚ.
Tento graf ukazuje inzulin v krvi při konzumaci 6 jídel za den – v podstatě neustále zvýšený. Prostor pod křivkou vychází jen na spánek a to je málo. = ŠPATNĚ

Jedná malá rada na závěr – toto tvrzení by mělo být jasné, ale bohužel pro spoustu lidí není :)

Když nemáš hlad, tak nejez.

Previous Post Next Post

You Might Also Like